LET'S TALK

f i

Branding

Het verhaal van een merk moet staan als een huis, met een fier wapperende vlag in de voortuin. Daarom nemen wij bij Brandstof010 de tijd om jouw merkstrategie te ontwikkelen i.p.v het snel en haastig te doen. After all, you only have one chance for a first impression.

Er is meer dan Instagram alleen.



De workshops over Instagram schieten momenteel als paddenstoelen uit de grond. Oké ergens begrijpen we het wel, Instagram is hét kanaal van het moment maar nu lijkt het alsof alle bedrijven sterk op dit kanaal zouden moeten focussen. Volgens ons is dat een grote fout, want er is veel meer dan Instagram alleen waar veel workshops niet dieper op ingaan. Wij willen juist een totaalaanpak bieden aan onze klanten en ondernemers meer leren over online marketing van A tot Z. Dat neemt inderdaad wat meer tijd in beslag, maar dan weet je wel exact wat je mogelijkheden zijn. 

Hoi ik ben Elien, Content Creator & Social Media Manager bij Brandstof010. Vandaag ga ik het met jullie hebben over Social Media content en hoe bepaal je welk social media platform voor jou de beste is.




WAAR IS JOUW DOELGROEP ACTIEF? 

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen: op welke kanalen is mijn doelgroep actief? En naar wie richt ik me? 

Dat lijkt misschien moeilijk te definiëren, daarom kan je het best een brainstormsessie houden met de medewerkers van jouw bedrijf, samen sta je veel sterker. Een onderzoek uitvoeren bij je doelgroep kan zeker helpen je meer inzicht te geven in hun wensen en voorkeuren, vraag in een enquête naar hun online zichtbaarheid, dat kan heel wat relevante inzichten opleveren. 

MEER DAN INSTAGRAM

Tijdens een brainstormsessie lijst je alle kanalen op. Er zijn misschien zaken of vormen van marketing waar je hiervoor nog nooit aan gedacht hebt. Breng de Touch Points in kaart, dit zijn alle punten waar je mogelijk in contact komt met jouw doelgroep. Zo zijn er bijvoorbeeld de volgende mogelijke Touch Points:

  • E-mailmarketing: het belang hiervan leg ik uit in een ander artikel.
  • Public relations
  • Social media: Facebook, Pinterest, Instagram, Twitter, LinkedIn (…) 
  • Advertenties (Google Adwords of Social Advertising) 
  • Een loyalty programma naar trouwe klanten toe 
  • De website
  • Forums/ online magazines 
  • Apps
  • Zoekmachines (SEO)
  • Blogs 

CROSS MEDIA MARKETING 

Als je bepaalt hebt waar jouw doelgroepen actief zijn, dan is het tijd om de kanalen echt actief in te zetten. Je moet echt niet op alles actief zijn, hoe meer kanalen, hoe meer onderhoud én dan kan het zijn dat je bepaalde kanalen wat verwaarloost. Belangrijk: als je écht wilt groeien op online vlak, dan moet je de kanalen actief onderhouden. 

Kijk eens naar grote merken zoals Coca Cola, H&M, (…). Zij hebben één ding gemeenschappelijk: al hun kanalen zijn mooi op elkaar afgestemd en daardoor versterken ze elkaar. Zorg ervoor dat alle kanalen aan elkaar gelinkt zijn en dat (potentiële) klanten zich gemakkelijk van het ene kanaal naar het andere kunnen begeven. 

OOK CONTENT IS BELANGRIJK

Voor bedrijven wordt het steeds moeilijker om op te vallen in de grote massa. Consumenten worden elke dag overladen met commerciële boodschappen en reclame voelt allesbehalve echt aan. Hoe kan je dan als bedrijf wel opvallen tussen die boodschappen? 

Door authentiek te blijven, waarde te bieden en echt interactie aan te gaan met klanten. Niet alleen die pure verkoopstrategie (daar is niemand naar op zoek) maar echt overkomen en een persoonlijke band opbouwen. 

Je kan dan nog actief zijn op al deze kanalen, als de content niet goed is dan zal het waarschijnlijk ook geen sales opleveren. Ik  geef onze klanten altijd het advies om te investeren in beeldmateriaal en goede teksten. Bij een aantal van onze klanten ga ik om de zoveel maanden langs voor een bedrijfsshoot, waar we de identiteit van het bedrijf benadrukken. Ik neem zowel foto’s van de producten als van het team, want de consument vindt het extra fijn om juist de mensen achter het merk te zien. 

Social media moet sociaal zijn, als ik de content op de marketingkalender in plan dan hou ik rekening met een bepaald evenwicht tussen persoonlijk en commercieel. Dat is super belangrijk anno 2019, waar consumenten reclame echt beu zijn. 

ADVIES NODIG OVER JOUW ONLINE MARKETING? 

Omdat wij bij Brandstof010 ondernemers meer willen leren over het volledige plaatje, organiseren wij workshops op locatie of hier in Rotterdam. Op voorhand stemmen we af waar we tijdens de workshops op willen focussen (nee, niet alleen Instagram :-)) Want er is echt zoveel meer… Contacteer ons en dan sturen wij je geheel vrijblijvend informatie toe.

Elien
Content Creator & Social Media manager