LET'S TALK

f i

Branding

Het verhaal van een merk moet staan als een huis, met een fier wapperende vlag in de voortuin. Daarom nemen wij bij Brandstof010 de tijd om jouw merkstrategie te ontwikkelen i.p.v het snel en haastig te doen. After all, you only have one chance for a first impression.

Zet volgers om in klanten via een goede lead magnet.



De laatste tijd heb ik het met jullie vaker over e-mailmarketing gehad. Op social media wordt het ons steeds moeilijker gemaakt door de constante veranderingen van algoritmes om volgers te bereiken. Via e-mailmarketing kan je wel direct met je klanten communiceren. Uit onderzoek is gebleken dat we onze mobiele telefoon het meest gebruiken voor het lezen en versturen van emails maar hoe laat jij als organisatie die mailinglijst groeien? Dat kan aan de hand van een lead magnet. In deze blog geef ik je een paar voorbeelden en vertel ik wat een  lead magnet is en wat het moet bevatten. 


Wat is een lead magnet? 

Een lead magnet is vaak een gratis product wat jij aanbied in ruil voor de NAW gegevens van een prospect. Via SEO, social media, en advertenties komen potentiële klanten op jouw website terecht. Via je site kan je een e-book aanbieden in ruil voor gegevens van je potentiële klant. Zo laat jij je mailinglijst zonder veel moeite groeien. 

Waarom is een mailinglijst belangrijk?

  • Potentiële klanten hebben meerdere contactpunten nodig voor ze overtuigd zijn.
    Een ding is zeker met één post of één advertentie kom je er in de meeste gevallen niet meer. Je moet meerdere keren in contact komen met een potentiële klant voor deze overtuigd is en een aankoop doet. Het leuke van email-marketing is dat jij naast de expertise ook de persoonlijke kant van je organisatie kan belichten.
  • Je kan ze op het juiste moment een interessant aanbod doen
    Via e-mailmarketing loods je geïnteresseerden door de sales funnel en breng je ze van naamsbekendheid naar aankoop. Het is echter aan jou om op het juiste moment het juiste aanbod te doen. 
  • Directe communicatie
    Het is direct gericht naar (potentiële) klanten want je kan je e-mails enorm personaliseren en je klanten aanspreken bij naam. Je bent zeker dat ze bij jouw klanten terechtkomen wat je dus niet hebt bij social media.
  • De ROI is hoog.
    De Return On Investment is enorm hoog want de ontvanger ziet op dat moment enkel jouw boodschap. Voor elke euro dat jij spendeert, kan je er volgens onderzoek zo’n €44 euro uithalen. 
  • Je kan statistieken perfect opvolgen.
    Je ziet direct wie clicked, hoeveel clicks er zijn en hoe vaak je mails geopend worden. Zo maak je direct het onderscheid tussen betrokken klanten die echt interesse hebben, en klanten die misschien nog een extra duwtje nodig hebben. De mogelijkheden zijn eindeloos. Op deze manier kan je gericht klanten een passend aanbod doen.
  • Automatisering: op automatische piloot verkopen.
    Automation, ik ben er fan van. Onze mailings zijn voor een groot deel geautomatiseerd en voor onze klanten doe ik hetzelfde. Let wel op: hou het persoonlijk en zorg ervoor dat jij echt waarde biedt in je mails. 
  • Voor advertenties op social media
    Wist je dat… je jouw mailinglijst op Facebook kan importeren? Op basis van deze lijst maakt Facebook voor jou een doelgroep aan met gelijkaardige kenmerken. 

Nu weet je waarom e-mailmarketing zo belangrijk is!  

Wat is dat nu eigenlijk zo’n lead magnet?

Een lead magnet kan het van alles zijn. Denk hierbij aan een gratis e-book, een checklist of een online cursus. De mogelijkheden zijn eindeloos maar voorwaarde is wel dat je het gratis aanbiedt en dat de lead magnet genoeg waarde heeft voor je doelgroep. 

Wat bevat een sterke freebie? 

Enkel freebies die sterk genoeg zijn zullen voor jou veel mailadressen opleveren dus een ijzersterke lead magnet moet uit de volgende zaken bestaan: 

  • Geef een duidelijke beschrijving die aanmoedigt, bijvoorbeeld ontvang gratis ons E-book boordevol marketing en branding tips.  
  • Lead magnets zijn bedoeld voor jouw ideale klanten dus zet in de omschrijving duidelijk voor wie dit bedoeld is. Voorbeeld: download de GRATIS social media gids voor ondernemers.
  • Het moet genoeg waarde bieden want gewoon zeggen ‘schrijf je in voor onze nieuwsbrief’ volstaat niet meer. Zorg ervoor dat de freebie iets is waar jouw doelgroep echt iets aan heeft.

Bij het opvragen van gegevens adviseer ik om het kort en krachtig te houden want niemand zit te wachten op een lange lijst die ze moeten invullen. Dus hou het beperkt tot het e-mailadres, de voornaam en de geboortedatum. Dan kan je bijvoorbeeld iets leuks versturen op verjaardagen van je klanten. 

Nu we het dan toch over e-mailmarketing en lead magnets hebben, binnenkort starten we met onze eigen Brandstof010 nieuwsbrief. Bij inschrijving ontvang je van ons GRATIS tips op marketing en branding gebied. Nu begrijp je zeker wel wat ik hier aan het doen ben. 😉

Groetjes, 

Elien
Online Marketing Manager