De kogel is door de kerk. Je gaat voor jezelf beginnen. Je domeinnaam is geregistreerd, je social media is aangemaakt, je bedrijfsplan ligt klaar en dan de volgende stap, je branding. Maar laat het nou daar juist vaak mis gaan!
Wij zien helaas heel vaak dat het woord “Branding” te pas en te onpas wordt gebruikt. Kijk maar bijvoorbeeld in de bekende zakelijke Facebook groepen waar men zich profileert als ‘brand creator’ maar feitelijk een graphic designer, fotograaf of webdesigner is. Je logo/huisstijl, je foto’s en je website zijn niet op zichzelf staande tools maar allen onderdeel van een groter geheel, je branding strategie. Deze strategie wordt gecreëerd door een brand creator.
Maar laten we eerst beginnen met het definiëren van branding.
Branding is het vermelden van een merknaam, bedrijfsnaam of logo met als doel de bekendheid ervan te vergroten. Deze vorm van marketing is niet zozeer bedoeld om het publiek aan te zetten tot actie maar meer om merkwaarde op te bouwen en andere marketingactiviteiten te ondersteunen. Branding is bouwen aan je merk. Dit wordt gedaan door een Brand Creator.
Een onderdeel van branding is merchandising: fysieke producten waarop het logo wordt geprint, gegraveerd of geborduurd. Dit kunnen promotieartikelen zijn zoals pennen, kleding, sleutelhanger, t-shirts en relatiegeschenken. Of zoals onze persoonlijke houten planners gemaakt door de meiden van Bonte Raaf.
Branding kan ook slaan op het doel en de vorm van andere reclame-uitingen. Bijvoorbeeld een spot of productplaatsing op radio of tv die vooral bedoeld is ter ondersteuning van de bekendheid en de perceptie van het merk. Ook de sponsoring van sport, evenementen en organisaties en de daar tegenover gestelde exposure kan als branding worden beschouwd.