Een brand creator is iemand die een merk of product in de markt zet en/of werkt aan het uitbouwen hiervan. Doel van het werk van de brand creator is de marktpositie van een bedrijf te verbeteren en zo het merk te versterken.
Wat doet een brand creator?
Een brand creator werkt aan het creëren en vergroten van het marktaandeel van een product, bedrijf of merk. De brand creator denkt mee over de marketingstrategie, initieert campagnes en begeleidt de introductie van nieuwe producten. Tijdens het proces houdt de brand creator een helicopter view over het project en stuurt hij of zij verschillende betrokkenen aan, zoals reclamebureaus, graphic designers, fotografen, webdesigners en tekstschrijvers.
Onder het takenpakket van een brand creator vallen onder andere de volgende werkzaamheden:
- Onderzoek (laten) doen naar wensen en behoeften van consumenten
- Bijdragen aan propositieontwikkeling
- (Door)ontwikkelen en bewaken van merkidentiteit en -imago
- Meedenken over lanceren van nieuwe producten
- Bedenken, initiëren en begeleiden van marketingcampagnes
- Aansturen van derde partijen, zoals reclamebureaus
- Fungeren als verbindende schakel tussen de afdelingen sales, productontwikkeling en planning
- Ontwikkelen van huisstijlen (kleurgebruik, lettertypes, logo’s, etc.)
- Ontwikkelen van pay-offs en slogans
- Bijhouden van ontwikkelingen op de markt
- Opzetten van partnerships met interessante partijen
- Bezoeken van verkooppunten
- Monitoren van merkervaring en – waardering
Dus de volgende keer dat jij je bedrijf of merk wilt positioneren neem dan eens contact op met een brand creator om samen een brand book te maken. Met dit brand book ga jij naar de graphic designer om je logo te laten designen, naar de fotograaf om foto’s in de juiste stijl en sfeer te maken en naar een webdesigner om de juiste toon voor je site te realiseren.